utopia
digital world - analog mindsLIVE is life
Az Opus egykori- így visszanézve- mókás muzsikája mostanában beégett az agyamba. A Cerestől megjött a próbára küldött TakeT LIVE supertweeter és bekötése után ez ugrott be egyből és nem tudok tőle szabadulni. Persze, van ebben a nótában valami vidámság és ha melléteszem, hogy gyerekkorunkban a strandon naponta 3-4szer lenyomták, valahogy azokat a boldog, csínytevős éveket is eszembe juttatja. Süt a Nap, gondfeledt idők, öröm, boldogság, nyár, vigyor. Valami ilyet éreztem a LIVE bekötése után és kb azonnal. Krisztián (magyarosítva a francia srácot), mondta, hallgatgassam, nyugodtan ráér, akár egy hétig is, hogy véleményt formáljak. Nemes egyszerűséggel annyit írtam neki vissza, hogy elég volt két másodperc és ezt már nem látod többet :)
De mi ez? Supertweeter. OK... Azt már láttunk sokat. Ez miben más? Nos, amiben már a Batpure is, hogy rémségesen magas az impedanciája, így az erősítők kimnetét jóformán semmiben nem "bántja", ugyanúgy érzékeli a hangsugárzót, mint nélküle. Ahogy Chris mondta, az erősítő nem érzi, hogy ott van. Maga az elv teljesen más, de aki követi a Batpure sztorit, már rég megnézte, hogy ennek a tweeternek semmi köze nincs más hangszórókhoz felépítésében. Valami hullámosan meghajtogatott membrán, amit az áthaladó áram "hajtogat", így mozgatva a levegőt. Ami nekem ebből ült, más és kész. Kérdésemre, mi a difi a többi TakeT-hez képest, azt mondta Chris, a hangszórók elve ugyanaz, csak egyre nagyobbak, terhelhetőbbek és persze, kicsit a nagyobbak mégis jobbak. Bár a sor lassan kezd korlátozdóni a Batpure és a LIVE-ra, a köztes termékek eltűnni látszanak a palettáról. Ami fix, Kürthy Tominál a nagyFAL-ban két pár Batmaster van beépítve, ami a korábbi csúcs tweeterük volt, ezt váltotta a LIVE. Neten kutatva, azt láttam, akinek van mindkettő, elmesélte, hogy a Batmaster is baromi jó, de a LIVE egy picit jobb lett még attól is. Ha hozzáteszem, hogy a Batmaster 1.2 milla körüli hazai árral büszkélkedhetett, a LIVE fél milla alatti árára (1148 EUR) nem lehet panasz, arról nem beszélve, hogy bármely más supertweeter is ennyibe, vagy többe kerül, és lelövöm a poént, nem tudják ezt.
De ez mit is tud akkor? A klasszik supertweeterekkel minidg az az érzésem van, hogy kapok valamit, de vesztek is. Az a hülye helyzet áll fenn, hogy a zene kinyílik, de, bármi idióta dolog, be is záródik kicsit. Itt nyit, ott zár, de nem tudom megmondani, pontosan hol. Az atmoszférában nyit, de az életszerűséget, a nyersességet zárja. Nos, a LIVE, csak nyit, de minden tekintetben. Lehet az is segít ebben, hogy 360°-ban körbe sugároz, passz, de biztos nem véletlenül hagyták el az irányított sugárzást a csúcsmodellnél. Bár igaz, legjobban ettől tartottam, mert a supertweeterek is igen irányérzékenyek, hát ez nem, ezt nem kell forgatni.
...
A beüzemelést Tompival ejtettem meg. Direkt megvártam, hogy legyen segítségem, ha mégse tudnám eldönteni, jobb vagy sem. Előtte ment a lemezjátszó, Tompi kicsit késett, így -lusta voltam cserélgetni a lemezt, közben hangszedőt szereltem be shellbe- így ha lejárt, visszatettem az elejére. Ez jó volt, mert a Yello/Falg albumot legalább unásig megismertem, minden rezdülését.
LIVE-ok kicsomagol... Nagyon szép. Dió színben pompázik, bár nekem egy fekete jobban illene a szobába, de szerintem ez csak dióban van, egye-fene. Az alján a kis táblázat mutatja, hogy a hátlapon lévő potméter mely állásban, hány dB-t nyom, így elég könnyen lehet tájékozódni. A poti nem "kattogós", így teljes analóg módon tudod rommáfinomítani a hangsugárzóhoz legjobban passzoló értéket. 50dB a legkisebb állítható érzékenység és ötössével, majd tízessével megy az egész jelzéseknél (de két érétk között is változik az érzékenység,csak ott nincs skálázva). A TakeT három értékre hívja fel a figyelmet:
- alacsony hatásfok, de érezteti jelenlétét (50dB)
- közepes, normál hatásfok (70dB)
- emelt hatásfok (talán 90 dB)
Szándékosan a 70dB-t választottam és (az erősítő kimenetére) ugyanolyan gatyamadzaggal kötöttem be (fogad banándugót és csupasz drótot is), mint a Batpuret, így biztos voltam benne, hogy kizárólag a két tweeter közti eltérést fogom hallani (a BP ugye 70dB-es). Van. Nem is kevés. Eddig se nagyon panaszkodtam, de most megint egy újabb dimenzióba lépett a rendszer és nem annyival emelte az élvezeti értékét, amibe kerül. Határozottan a Kürthy Tomi féle hang irányába ment el, de nehéz megfogalmazni. Kikötve a korábbi hang már mechanikusabbnak tűnt. Próbáltuk Tompival megfogalmazni, de nem tudtuk pontosan, mi történt. Minden még élőbb lett és a rendzer még jobban közvetítette a zenei történéseket. Élő felvételen, pl Bizottság/Kalandra fel még jobban kiléptünk a szobából és egy szabadtéri koncerten találtuk magunkat, igazi időutazás. Minden apró biszbasz, ami eddig nem tűnt fel, hogy egyáltalán ott van, értelmet nyert és kiderült, mennyi plusz információ van még a lemezen. Hülye és elég elcsépelt dolog ilyet figyelni, de pl a Yello/Race esetén eddig a "versenyótó" elment balról jobbra, gerincvelőig hörgő motorral, most elment balról jobbra,de balra tartva már vette is az ivet és fordult viissza a versenypályán, olyan nascaros élmény volt.
...
Tompi javasolta, hogy nézzük már meg, ha elkezdünk visszafele lépegetni, így először csak a Batpureét kötöttem vissza. Már ekkor is markáns volt a -közben- megszokott hangképhez képest a megszólalás, kicsit mechanikusabb, kevsébé nyílt és élő, majd mindent kikötve ez tövább romlott. Azt megbeszéltük, ha sose hallottuk volna a rendszert tweeterekkel, akkor az a hang is nagyon rendben lenne, de már hallottuk. Ebből következik, hogy ilyet, csak akkor próbálj ki, ha előtte félretetted rá a pénzt, mert ezt ha bekötöd, nem adod vissza. Én is így tettem és óriási mázlim volt, mert lennék bajban és futhatnék kuncsorogni rá lovettát :) A kis rendszerbe be se merem kötni, mert azzal elégedett vagyok a Batpure közreműködésével, de nem szabad meghallgatni ezzel, mert holtbiztos, hogy ott is borzalmasan nagyot villantana és kettőre nincs lóvé (meg az akkor is csak egy másodrendszer, havonta egy-kétszer bekapcsolva).
...
Konklúzió?
Kezdjük a hátrányokkal:
- nincs fekete
- a potméter skálázása fekete alapon van, csak megnyomva, így magamféle vakoknak igen erősen nézni kell (esti lámpafénynél), hol is van az 5. fokozat, de zseblámpával megtaláltuk :)
- az elején a TakeT logó, ha rávilágít a lámpa, világítva, ezer színben pompázik és ha olyan szögben áll, bele is világít a szemedbe (de annyi,hogy arrébb fordítod)
És akkor az érdemi rész:
Sok supertweeterrel rendelkező rendszert hallottam, melyikbe- mi került, de ez egy teljesen más állatfaj. Minden ilyen kihegyezett rendszer tud valami nagyon jó nyíltságot, de ehhez képest mind egy kicsit feszes/feszült, kicsit gépiesebb, míg ez a brutális természetsséget hozza ki a rendszerből. Leírni nehéz, hallani kell, mert olyan jelenség, amit más módosítással, eszközzel nem érsz el. Nagyobb költésgvetésű rendszerbe úgy gondolom, kötelező darab, de kisebb rendszereken is biztos hatalmasat lendít. Lassan jön a karácsony, gondolkozzatok el, mit akartok a fa alá, de ez egy tuti tip, ez az igazi LIVE :)
a fotókat nyúltam. Lusta vagyok kiszedni és fotózni a poszt kedvéért :)
