utopia

digital world - analog minds

Így még nem halottam...

"A ZYX arra törekszik, hogy teljes mértékben kihasználja az analóg zene lejátszásában rejlő szinte korlátlan lehetőségeket, hiszen csak az analóg jelalak esetében folyamatos az időtengely (Z). A modern digitális lejátszó eszközök mintavétellel reprodukálják az analóg jelalakot, emiatt azután kisebb-nagyobb folytonossági hiányokat látunk az időtengelyen. Bármilyen magas mintavételi frekvenciát veszünk is, mindig maradnak „lyukak” az időtengelyen.

A jó analóg hangszedővel a természetes hangzás tölti ki a valódi háromdimenziós teret, mint ahogyan a csiszolt gyémánt, vagy az igazgyöngy felületéről visszaverődő fénysugarak teszik. A ZYX kínos pontossággal ügyel az idő (Z), az amplitúdó (Y) és a frekvencia (X) szerves egységére."

...

 "...Amit a hangot képező elemekről tudnunk kell

Mielőtt a hangról beszélnénk, vizsgáljuk meg ezt a jelenséget egy másik tudományágból megközelítve. Vegyünk például egy színes TV-képcsövet (CRT), ahol, mint tudjuk, a színek a piros, kék és zöld katódsugarak együtteséből alakulnak ki. A három elektronsugár egybeszövésével és a foszforfoncsorra vetítve kapjuk a képernyő felénk eső felületén a színes képet. Hasonlóképpen működik a színes nyomtatás is, de itt a három alapszín a piros, kék és sárga. Tudjuk, hogy az alapszínek arányának változtatásával különféle színek keverhetőek ki.
De mi köze van ennek a hang leképezéséhez? Tegyük fel, hogy egyetlen mikrofonnal vesszük fel egy nagyzenekar előadását. A mikrofonnal felvett hanghullámok egyetlen elektromos jelet képeznek, ahol az összes hangszer és előadó hangja egyetlen „hangsugárba” van összefogva. Meglepő módon, ezt a komprimált hangegyveleget erősítőn és megfelelő elektronikai áramkörökön átvezetve a hangsugárzó membránjára juttatva szerencsés esetben olyan természetesnek tűnő hangot kapunk, amelyben jól felismerhetőek a hangszerek, a trombita, a harsona, a zongora, a hegedű és természetesen a szoprán, bariton és egyéb énekesek hangjai. Bizonyos területeken és alkalmazásokra ez a megoldás elégséges lehet, de a magas minőségű megszólaltatás szempontjait nézve aligha elfogadható. Tudjuk a kutatásokból, hogy a hangnak igen egyedi természete van, a hiteles megszólaláshoz három dimenziósnak kell lennie és a természethű leképezéshez nem lehet több forrásból származó hang egyvelege.
A háromdimenziós koordináta rendszerben felrajzolva az egyik tengely a frekvencia, ez az X-tengely, a másik az amplitúdó (hangerős), ez legyen az Y tengely, az idő meg legyen a harmadik, a Z-tengely. A szín csak kétdimenziós, az egyik összetevője a színárnyalat, ez az X tengely, a másik meg a fényerő, ez az Y tengely. A hang esetében elengedhetetlen a harmadik dimenzió, az idő, ráadásul épp ez az egyik legkritikusabb összetevő a sztereó leképezés esetében, hiszen a pontos időzítések határozzák meg a hangzás hitelességét és természetességét..."

...

"...Úgy véljük, hogy a hangfelvétel során valójában nem csak „hangfelvételt” kell készítenünk, hanem „időfelvételt”, ahol a zenei történések pontos idejét és időbeli lefutását hitelesen rögzítjük az adott adat-, vagy információhordozón, az X és Y tényezők pedig adni fogják a sztereó hatást. Az a véleményünk, hogy a zenei előadást tökéletes hitelességgel csak akkor és csak úgy rögzíthetjük, ha az eredeti előadás idő vonatkozású összetevőinek kritikusan pontos rögzítése is a zenei információ részévé válik.

Kiegészítés az (Amit a hangképző elemekről tudnunk kell) ponthoz
Az idő állandó sebességgel, megállás nélkül halad, múlik. A zene pedig maga az időinformáció. Az időtengelyhez tartozó egyéb összetevők is fontos szerepet játszanak a zene természethű reprodukálásában, de ehhez megfelelő minőségű audió rendszerre is szükség van.
Még számos kihívást és feladatot rejt magában az időtényező alapos vizsgálata. Azt már tudjuk, hogy minél pontosabban tudjuk visszanyerni az időinformációt, annál tisztábbá válik a hangzás.
Egészséges ötletnek tartjuk azt, hogy az elektromos audió jelek időtengelyét másodpercenként mintegy 40.000 ezer alkalommal mérjük meg és ilyen mintavételi frekvencián alakítsuk át a jelet digitális audió jellé? A válaszunk egy hangos nem, hiszen ezzel elveszítjük az analóg zenei jel valós természetét (az analóg zenei jel háromdimenziós, az X, az Y és a Z tengely mentén mérhető összetevőkből épül fel), a digitalizálás során a jelátalakító csak az X és Y összetevőket digitalizálja és a megszólaltatás során az így kapott digitális jelet alakítjuk vissza analóg jelalakká. Az időértékeket nem lehet semmilyen mintavételi gyakorisággal sem bitsorozattá átalakítani, az idő természeténél fogva nem számolhatjuk azt 1,2,3, stb. impulzusként, az idő folyamatos, megszakítás nélküli folyamat...."

...

"...A digitális zene analóg jelalakká történő visszaalakítása során már ezt a természetes jellegétől megfosztott digitális bitsorozatot alakítjuk vissza analóg hullámalakká. Egy szóló zenész a valóságban soha nem produkál ilyen „szaggatott” zenei jelet. Ennek ellenére a mai eszközökön megszólaló zene többsége ilyen mesterségesen visszaalakított hangsorozat..."

...

"...Persze sokszor, sok helyen és nem is alaptalanul halljuk, hogy a digitális zenében kimaradt a lágyság, keményen, ércesen, fémesen, fedetten, nyersen, atmoszféra nélkül, sokszor harsányan, lágy átmenetek nélkül, stb. szól. Mindez nem véletlen: A digitális zene készítésének módja határozza meg a digitális felvételek hangzását. A legrosszabb benne pedig az, hogy elsősorban a fiatal gyermekek és a fiatal felnőttek hallgatják a digitális zenét, pont azok, akik esetében meghatározó fontosságú lenne, hogy a valós zenével és ne egy torz hangzásvilággal találkozzanak.

Több mint 100 év telt el azóta, hogy Thomas Edison felfedezte a hangrögzítés módját. Sajnos, napjainkra a hatalmas mérvű technikai és technológiai fejlődés ellenére csapdába kerültünk és az egyszerűbb megoldások, a mintavételezésen alapuló digitalizálás irányába fordultunk, olyan eszközökhöz, amelyekről eleink talán még álmodni sem mertek. Ne feledjük ugyanakkor, hogy a digitális zene kódok, bitek és bájtok tömkelegéből áll, a természetes zene pedig egészen más természetű és aligha képezhető le tökéletesen egy bitsorozattal, vagy számok bármilyen halmazával.
Csak elismeréssel adózhatunk Edison nagyszerűsége előtt. Talán jogos elvárás lehetne, hogy az igazi csúcstechnológiának képesnek kellene lennie a zene valós, háromdimenziós természetét rögzíteni, vagy leképezni, nem szabadna megfeledkeznie a zene valódi jellegét meghatározó időről. Igen fontos a frekvencia és az amplitúdó pontos rögzítése, de talán mindennél fontosabb a folyamatos idő minden eddiginél pontosabb leképezése, mert nélküle lélektelenné válik a zene..."

 

egyéb zyxes gondolatok... (a hangszedők alatt folytatódik, nem is kevés...)

 

https://audiocentrum.hu/ZYX

    

Megosztás