utopia

digital world - analog minds

Denevérriogatás felsőfokon

Ritkán kóválygok a facebbokon, főleg ritkán keresek fel hifis csoportokat, bár jópárról tudom, hogy van, létezik. Biztos vannak értékes gondolatok, de szabadidő nincs az ilyenekre. Ha belenézel, ottragadsz, olvasol, olvasol, ha veletlenül eljár a kezed és hozzászólsz, máris bekerültél egy spirálba, mert visszakérdeznek (jobb esetben), vagy reagálnak.

Aztán vannak az égi jelek, amikor belépsz, speciel éppen kerékpárvázat és kereket eladni, de folyamatosan tolja az orrod alá, a lemezjátszókkal foglalkozó csoportot. Sokszor megtette már, most valamiért ráklikkeltem. Persze, nem egyből jött a csoda, de a spirálba kicsit belekavarodtam, miszerint, baj-e, ha egy erősítő frekimenete túlhaladja a klasszikus 20Hz-20kHz frekvenciát. Olvastam elég vehemens bejegyzést: ami többet tud, mint 20kHz, abból kispórolták a szűrőt, egy kalap xar. Bátorkodtam valami ködös dolgot betenni, hogy van valami japán erősítő, elvileg 10Hz-90kHz az átvitele (amit most megnéztem és a speckóban: 6Hz-140kHz 0dB -3 dB @ 1W), na a kisKondo megkapta a magáét. Nagyon nem foglalkoztam vele, de a fagyi (ami néha visszanyal) az illető, egy másik posztjában villant fel ismét, amire, írd és mond: Németh Péter szaktárs referált. Ha őszinte akarok lenni, ezeket a nem hallható frekvenciás dolgokat mindig egy egyszerű indokkal félreseperjük (de valljuk, be, kb ennyit is tudnk róla) és ha nem hallod, hogy hallod, akkor süket vagy és kész, te jobbra, én balra (vagy inkább fordítva). A tőmondatokban mindig előkerül a felharmonikusok varázsszó, vagy Békésy György neve, aki fő profilja, a füllel való hallás mellett, végzett kísérleteket és tudományos kutatást a teljes testtel, szervezettel, "érzékelőkkel" történő hallás támakörében, pl a bőrön át felfogott rezgéshullámok világában.

Ahova ki akarok lyukadni, így összeszedve ezt még nem láttam senki tollából, szájából. Nem volt véletlen, hogy odatévedtem, mert másnapra már az indítóposztra kb 250 válasz érkezett, holtbiztos, hogy bele se olvastam volna, nemhogy megtaláljam ezt a gyöngyszemet:

"...Hivatkoztam már az Önnel folytatott vitában, (Lásd AKG hangszedő) a Fourier analízisre, amely mélységében csak egyetemi szinten érthető, de nagyon leegyszerűsítve egy négyszögjel matematikailag felírható végtelen sok különböző frekvenciájú szinuszhullám összegeként. -Miért fontos ez? Hogy jön ez ide? Hiszen négyszögjelet nem hallgatunk, és nem is lehet lemezre vágni, préselni, esetleg lézerrel megmunkálni, de azt még nem találták fel... -Úgy, hogy a zene és a legtöbb természetes hang sok sok szinusz egymásra hatása, így igen furcsa jelalakok jöhetnek létre, ha MEGFELELŐEN GYORS, és érzékeny mikrofonnal erősítőrendszerrel vesszük és dolgozzuk fel. (A mérőrendszereknél alapszabály, hogy azok pontossága minimum egy nagyságrenddel a mérni, regisztrálni kívánt mennyiség FELETT legyen) Miért írom ezt? Mert, ha alakhűen akarunk rögzíteni sok-sok szinuszt és annak felhangjait tartalmazó zenét, akkor a rendszer átvitelének is többszörösnek kellene lenni. Éppen ezért inkább spektrumanalízist kellene mutatni egyes hangszerek különféle regisztereinek megszólaltatását jellemezni. Ezért indokolt a szabványok követelményeit messze meghaladó tudású eszközök használata, pl. az általam említett szinuszból 50kHz-et teljesítő Denon DL 301-es hangszedő (vagy jobb) használata és így nem másodlagos a határfrekvencia sem a hangszedő megítélésében. Természetesen az egyenletes kiemelések nélküli frekvenciamenet is ugyanolyan lényeges. De mi csak szinuszos felvételeket tartalmazó mérőlemezekhez jutunk hozzá és azzal is csak 20 kHz-ig vizsgálunk, kivéve a Quadro mérőlemezeket. A Q felvételek kívánták azokat a csiszolási formákat, amelyek jóval bonyolultabbak, mint az egyszerű kúpos tűforma. Ezek egy kisebb felületen, kvázi vonalon fekszenek fel a barázda oldalára így magasabb frekvenciákat (a négyszögjel emelkedési sebességéhez jobban hasonlító) összetett sok felharmonikus ÖSSZEGÉT tartalmazó zenei jelet is "ki tudnak olvasni" letapogatni. OFF Az itt leírtak alapján érthető az un. supertweeterek (olyan hangsugárzók használata, amelyek működési tartománya 20 kHz felett is tart, vagy ott kezdődik). Erre mondják a kétkedők, hogy ők már úgysem hallják, hiszen pl. a Fül orr gége hallásvizsgálata kimutatta náluk a hallásromlást, pl. 8kHz felett semmit nem mértek. Igen ám de a mérés itt is szinuszos jellel történik, és ráadásul egyre halkuló sorozattal. Viszont a zenét ennél nagyságrendekkel magasabb hangnyomással hallgatjuk, és éppen, hogy nem szinuszos hangokat. Ha viszont jelen vannak a felharmonikusok is nagy intenzitással, akkor az összegjel, ami a fülünkbe jut, már más alakú lesz, ÉRZÉKELJÜK a változást, főleg úgy, ha fiatal korunktól kezdve megtanultuk, miként hangzanak azok a hangszerek. Azért írtam ezt IS le itt, mert a megfejtés ugyanaz. ON..." (Németh Péter, 2023. december )

 

Nagy köszönet a Nép nevében!

     

Megosztás