utopia

digital world - analog minds

Hangdoboz Feng Shui

Hirtelen ötlettől és hosszabb kisérletezéstől vezérelve a szobaakusztika kerül most terítékre. A hangsugárzók helyes elrendezésével tengernyi cikk, könyv foglalkozott, foglalkozik. Mégis, időről időre újra előbukkan a problémakör. Mint oly sok dolog a hangtechnikaban, ez a terület is tele van kompromisszumokkal. Kérdés, hol tart ma a szakértői álláspont, amely időszakosan - nem egyszer egymásnak gyökeresen ellentmondó - elveket fogalmazott meg szoba és hangsugárzó helyes viszonyáról.

Miért tapasztalom mégis időről időre, hogy az elméletben logikusnak es ésszerűnek tűnő térbeli elrendezések a gyakorlatban csapnivaló reprodukciót eredményezhetnek egy-egy konkrét szoba és hangsugárzó kombináció esetén. Saját (régebbi) tapasztalatomból kiindulva: sehogysem sikerült panel lakásunkban az elméletben kivánatos rövidebb oldalfal mentén felállítva elfogadható hangot kihozni az egyebként jó hangú dobozokból. Vajon ez a panellakás szerkezeti adottságainak tudható be, netán a méret szabta komplex akusztikai paraméterek alakítják a végeredményt?

A szimmetrikus hangsugárzó elrendezés egyben akusztikai szimmetriát is megkövetel szobánktól. Mi történik a kisugárzott hanggal egy olyan szobában, melynek oldalfalai eltérő anyagokból készültek? Hogyan torzitják az eltérő anyagszerkezetű falak a frekvencia függvényében szobánk akusztikáját? Az így létrejött asszimetria milyen módon kontrollálható, követhető?

Máris kérdések sokasága kígyózik előttem, pedig épp, hogy csak elkezdtem a kisérletezést. Feltételeztem, hogy a két hangsugárzó vizsgálatom szempontjából elhanyagolható mértékű különbséget produkál akusztikai paramétereik tekintetében. Ennek ellenére a tesztanyag megszólalása a bal illetve jobb hangszóróból egymás után ide-oda kapcsolgatva teljesen más színezettel és intenzitással jut el hozzám (a sztereó lehallgatási pontba). Nyilván a tapasztalt különbségek erősen frekvenciafüggőek, de szinte minden esetben jól érzékelhető a tónusbeli eltérés a két különböző térpozicióban álló hangsugárzó között. Ezek alapján világos, hogy jelen esetben egyértelműen a szoba szerkezeti, akusztikai asszimetriája a probléma forrása. Ebből egyenesen következett az az ötlet, hogy lehetőség szerint minél inkább függetleniteni kell a hangsugárzókat a közvetlen falfelületek hangelszínező hatásától, legegyszerűbben úgy, hogy a hátsó falaktól kellő távolságra húzom el őket. Más kérdés, mit takar a kellő távolság. Vitathatatlan, sokat javit a helyzeten ez az semmibe sem kerülő modifikáció. És következik jópár hónapnyi zenehallgatás abban a hitben, hogy a szobám lehetőségeihez mérten a legoptimálisabb pozícióban sikerült elhelyezni a hangsugárzókat. De ahogy telt az idő, szép fokozatosan hiányérzetem egyre erősödik, valami mintha hiányozna a zenéből. Ez pedig nem más, mint a mély hangok helyes aránya (alapvető HiFi szempont pedig), ami bizony nem jön kellő intenzitással a falaktól tisztes távolságban álló dobozokból. Pedig minden adott a jó hanghoz: levegősség, színezetlen, részletgazdag középtartomány, jó térérzet, semmi zavaró rezonancia. A helyes arányban jelenlévő basszustartomány nélkül viszont a hangszerhangoknak nem volt meg a kellő súlyuk, testességük, pedig ez is épp oly elengedhetetlen a hű közvetítéshez, mint a koherens középtartomány. Saját dobozaihoz Qvortrup is a falközeli elhelyezést preferálja. Mit tegyünk, hát toljuk közelebb a hangfalakat a hátsó falakhoz, és csodák csodája egészen figyelemre méltó a basszustöbblet, helyreállt a frekvenciagyensúly, célegyenesben vagyunk, gondoltam. Mint irtam is a jegyzet elején, minden megoldás egy-egy kompromisszum ezen a vidéken, így a koherencia középtájt kicsit vesztett minőségéből, de mostmár legalább elmondhatom, hogy a zenekar megszólalása testes, hosszú távon sem fárasztó, és életszerűbben hozza a hangszerhangokat a rendszer. Már látom, megint jön pár hónapnyi intenzív zenehallgatás és ismét megjelenő hiányérzetem eredményeképpen megint távol kerülnek a dobozok a hátsó falaktól, mondván mégis inkább koherencia, ott középtájt. Játék és különös kapcsolat ez ember, doboz és fal között. És hogy tanulság is legyen a végére: Valamit valamiért, különösen, ha panelban élsz.

Megosztás