utopia

digital world - analog minds

ALR Jordan

A címen gondolkodtam, de a végére ennyi maradt. Nem jutott eszembe semmi okosabb, ráadásul ez a történet nem is a Jordan miatt jöt létre. A Mactone-ra voltam kíváncsi, mit művel egy olcsó dobozzal. Gyorsan lelövöm, jól szólt és ekkor érett meg bennem valami, ami előtte nem igazán akart eljönni: A Jordan jó, baromi jó doboz.

Persze ez nem Jordan, hanem ALR Jordan. Sokan találgatnak, hogy azonos- e a cég, illetve van-e valami köze az E.J. Jordan hangszórókhoz (lásd: Townshend Glastonbury, Konus Audio Essence), de rövid böngészésem hozta régi megérzésem, hogy vélhetően semmi. Bár való igaz, hogy az 1989-ben alakult cég ötletet kölcsönözhetett a már bejáratott névtől, nagyon büszkén írják weblapjukon, hogy a hangszórókat maguk készítik kézműves keretek között. A másik régi szlogent, miszerint a tervezés Angliában készül az az igazság, én most nem találom már sehol, de ha igaz, ha nem, nem oszt- nem szoroz, lévén ismerünk már másik olyan német gyártót, aki kifejezetten megfelel az anglomán, urambocsó japán audiofil(l)ért rajongó magyar honpolgároknak. Minden esetre amit megtudhatunk, hogy mind a kabinet, mind a hangszóró kézimunka eredménye. Minden egyes hangsugárzót hajtanak két napig, hogy a stikli kiderüljön, bizalmat ébreszt, ha valakinek az effajta dolgok fontosak egy későbbi hifis szájkarate alkalmával. Őszinte leszek, nagyjából tojok ezekre a dolgokra. Viszont amire nem lehet tojni, ezek a hangsugárzók valóban megnyerően néznek ki és az alumembránnak köszönhetően sejtetnek valamit. Mint előrébb említettem, ismertünk már hasonló megoldást és az E.J. Jordan hangszórókkal szerelt hangusgárzók bizony kifejezetten pontosan, gyorsan, igen nagy jelenlétérzettel szólnak. Ezek az alumembránok baromi merevek és könnyűek, így minden egyes elektron megmocanására azonnal kitéréssel reagálnak. Van még egy érdekes tulajdonságuk és ez a méretük. Amikor először láttam EntryS-t, azt hittem viccelnek velem. Aztán jött a meglepetés. Ezek a merev membránok valahogy sokkal nagyobb hangnyomást képesek kelteni ugyanazon méretben, mint papír társaik. Egy 16centis mélyközép bőven felér egy 20centis papírral és valahogy a hajtás folyamán se kezd el torzulni a hangerő emelésével a muzsika, igaz, ilyenkor meglepetésként ér, amikor felkoppan, de legalább odaáig nem torzít. Bár bevallom, még ALR Jordant nem hallottam felkoppanni, csak a Glastonburyt, gondolom itt is hasonló lehet a helyzet.

Lényegre fiam! Igyekszem- igyekszem, csak kavarognak a gondolatok és nem tudom, még mit akartam elmesélni... Szóval sokszor hallgatgattuk már Kürthy Tominál a Jordan XL hangsugárzópárt, de mindig afféle "míg a nagy cucc melegszik" alapon. Egyébként ez egy jó méter magas, kétutas, 24 dB/oktáv meredekségű váltóval dolgozó(mint általában a többi ALR), majd húsz(20!!!) kilós állódoboz(van benne anyag őrülteknek). Mutogatta Tamás, nézzem, milyen jó a Shigarakival, de valahogy a Shigarakik erejét nem ebben éreztem, nem ezzel a hangsugárzóval, így nem igazán foglalkoztam vele. Most viszont rá volt kötve a Mactone... Nehéz hangról beszélni, mert csak azt szoktam mondani, hogy jól szól. Eleve ami ide felkerül, az mind jól szól, kivéve ha valamiről elrettentésképp akarok írni, bár ez kevésbé szokot előfordulni, sőt...

Tehát ültem a Shigaraki CD, Macton -csöves- erősítő és az ALR Jordan XL dobozok előtt és valami olyat hallottam, hogy a zene színes muzsika rezekkel. ja, igen, systemdek. ZYX olcsóval nagyon jóban vannakárad, a dobozok nincsenek a szobában, viszont a Kürthy nappalija átalakult Lou Reed koncerszínpaddá. Ha nagyon technikázni kellene, tényleg gyors minden, de nem vész el a múzik a precizitásban, a tér pedig bódületesen nagy, a zenészek életnagyságúak. Ami viszont mellebvágó, az a muzsika színe- java, pedig az egész rendszer csak KSL-SpC-vel és KSL Vc-vel volt bekötve. Tehát minden madzag réz, de valahogy ezüstös színeket csaltunk elő a pitekből. Jó... Jó hang. Bármikor hazahoznám...

És eddig miért nem került az asztalra a Jordan? Nem tudom. Ennyire még sose vert mellbe talán, csak elzenélgetett csendesen. Ekkor estem gondolkodóba, hova és kinek is lenne jó ez a hangsugárzó? Lévén a folyton mellette seggelő FAL Supreme-S jobb partnere a Shigaraki erősítőnek. Más irányba kezdtem keresni eme hangsugárzó(család) létjogosultságát. A Mactone ugye EL34 push-pull, így elég gyanús, hogy kis költségvetésű csöves erősítővel a hónunk alatt mindenképp érdemes lesz (akár az Audio Inovations 500-assal) felcaflatni Kürthy Tomihoz, bár első randira bőven elég lesz a Mactone által nyújtott produkció is. Azt gondolom kissé lomhára sikeredett egyéb pentódások hangját is fel lehet vele rázni, a hajtásától pedig nem kell megijedni, mert kifejezetten érzékenyek és könnyen hajhatók. Egy régi HighEndShow-n hallottam Sugden A21-ek társaságában, ami kifejezetten tetszett, így nagyjából már körvonalazódik, hogy a jóvágású A osztályos erősítők leszenek a barátai. A Műcsarnokban tartott Csontos István emlékkiállításon Tamás PC- hez használt Entry-S doboza kitűnő partnere volt egy egyszerű T-Amp, Audio Note D(kicsi) kábelekkel, de a hangja ettől sokkal messzebb mutat. Egy legolcsóbb, nagyon kezdő kis "Kondot mindenkinek" rendszer irányába, amit akár a kifejezetten kispénzű hifista idővel a jóisten tudja meddig húzhat fel. Egy biztos, első, komolynak vélt(ódiofil) rendszeremtől sokkal jobban szólt.

Megosztás

ALR & Ted Jordan

Szerintem nem egészen jól gugliztál..)), mert bizony van köze hozzájuk Ted papának, aki a 90-es években a német ALR hangszóró- és hangdobozgyártó manufaktúrával társulva fejlesztette és gyártatta a híres TX sorozatát. Hasonló tervezői filozófiák egymásra találásáról volt szó: http://www.tnt-audio.com/intervis/jordan_e.html És ha már így alakult, a német cég főmérnöke, Karl-Heinz Fink a saját (későbbi) hangszóróiban nyilván felhasználta az ALR Jordan-es tapasztalatokat és technológiát. http://www.connect.de/news/interview-mit-lautsprecher-genie-karl-heinz-f...